2025./2026. mācību gadā SIA “ZAAO” Dabas un tehnoloģiju parks "URDA" aicina 1.–12. klašu skolēnus apgūt mācību programmu "URDA lab” (STEM***), eksperimentējot, pētot un izzinot URDA laboratorijā.
1.–3. klašu skolēniem:
Ievadā skolēni dalās ar savu pieredzi, zināšanām par atkritumu rašanos, iepazīst konteineru veidus un izzina šķirošanas nozīmi. Laboratorijā skolēni iepazīst dažādu materiālu fizikālās un ķīmiskās īpašības. Skolēni praktiskā darbībā apgūst atkritumu šķirošanu. Skolēni veic eksperimentu ar BIO atkritumiem, izmantojot laboratorijas traukus, piederumus, novērojot biogāzes veidošanos. Šis eksperiments palīdz skolēniem izprast biogāzes veidošanās procesu un tās apsaimniekošanas nepieciešamību poligonā, lai mazinātu ietekmi uz vidi. Papildus skolēni dodas ekskursijā pa Aprites ekonomikas centru "Daibe" un iepazīst poligona procesus reālajā vidē. Papildus nodarbības ietvaros skolēni darbojās ar robotbitēm.
4.–6. klašu skolēniem:
Ievadā saruna par aprites ekonomiku un to, kāpēc ir svarīgi šķirot un pārstrādāt atkritumus. Skolēni analizē materiālu īpašības un veic papīra pārstrādes eksperimentu – sasmalcina veco papīru, izveido masu un izgatavo papīru. Skolēni laboratorijā būvē filtrācijas sistēmu un novēro ūdens attīrīšanas procesu. Ar pH indikatoriem (manuālajiem, automātiskajiem) tiek mērīts ūdens skābums pirms un pēc filtrēšanas. Nodarbības laikā skolēni padziļināti iepazīst poligona procesu - infiltrāta apsaimniekošanu, dodoties ekskursijā pa Aprites ekonomikas centru "Daibe". Papildus poligona procesi tiek iepazīti arī caur virtuālās realitātes brillēm.
7.-9.klašu skolēniem:
Ievadā saruna un prezentācija par klimata pārmaiņu cēloņiem un siltumnīcefektu. Skolēni iepazīst piemērus par CO₂ emisiju ietekmi uz vidi un cilvēku veselību, praktiski modelējot siltumnīcefekta procesu, un veic eksperimentu par “skābo lietu”.
Skolēni izzina mikroplastmasas jēdzienu – tās veidiem, izcelsmi un ietekmi uz vidi un cilvēka veselību. Izmantojot sadzīvē atrodamus materiālus (piemēram, sejas skrubi vai zobu pastu ar polietilēnu), skolēni veic eksperimentu, lai pētītu mikroplastmasas klātbūtni tajā.
Skolēni veic praktisko darbu – atkritumu šķirošanu. Kā arī dodas ekskursijā pa Aprites ekonomikas centru “Daibe”, lai klātienē iepazītos ar poligona procesiem atkritumu apsaimniekošanā, kā arī papildus tiek izmantotas arī virtuālās realitātes brilles, lai dotos virtuālā tūrē pa ēkām, iekārtām.
Noslēgumā – diskusija un ideju karte: kā samazināt CO₂ emisijas un mikroplastmasas piesārņojumu skolā, mājās, valstī.
10.-12.klašus skolēniem:
Informācija sekos
Nodarbības ietvaros aicinām arī uz izzinošu ekskursiju pa Aprites ekonomikas centru "Daibe", kuras laikā klātienē redzēsiet, kā tiek apsaimniekoti iedzīvotāju un uzņēmumu ikdienas radītie atkritumi. Šī ir unikāla iespēja ieraudzīt, kā mūsu ikdienas izvēles ietekmē vidi un atkritumu apsaimniekošanas procesus.
Ikvienam būs iespēja arī aplūkot Aprites skapi. Vairāk par to šeit.
Mērķauditorija: 1.-12.klašu skolēni. Tēmu saturs un metodes tiek pielāgotas atbilstoši klašu grupām (1.-3.klase, 4.-6.klase, 7.-9.klase, 10.-12.klase).
Programmas mērķis: Programmas mērķis ir veicināt skolēnu izpratni par atkritumu apsaimniekošanas procesiem, aprites ekonomikas principiem un ilgtspējīgas attīstības nozīmi, attīstot pētnieciskās prasmes un veidojot atbildīgu attieksmi pret vidi, izmantojot praktisku, uz pieredzi balstītu mācību pieeju.
Vienas nodarbības garums: 2 stundas (1.-3.klasei, 4.-6.klasei) un 2 stundas un 30 minūtes (7.-9.klasei, 10.-12.klasei).
Vieta: Nodarbības notiek Dabas un tehnoloģiju parkā “URDA” – blakus aprites ekonomikas centram (AEC) “Daibe”, Stalbes pagastā, Cēsu novadā, LV-4151 (sk. karti šeit). GPS 57.454036, 25.113846
Nodarbību maksa:
- SIA "ZAAO" darbības reģiona* izglītības iestādēm nodarbības ir bez maksas.
- Pārējām izglītības iestādēm nodarbības ir par maksu.
*SIA "ZAAO" darbības reģiona karte.
*** “Norises apmeklējumu Valsts izglītības attīstības aģentūras īstenotā projekta Nr. 4.2.2.1/1/25/I/001 “STEM un pilsoniskās līdzdalības norises plašākai izglītības pieredzei un karjeras izvēlei” sadarbības partneru izglītības iestādēm finansē Eiropas Sociālais fonds Plus un Latvijas valsts.”